Deze week werd onze Hendrik Reitsma geïnterviewd voor de rubriek ‘Het nieuwe normaal’ van in-dokkum.nl. Lees hier het volledige artikel over wc-papier, de volautomatische winkelwagenreiniger, anderhalve-meter-hesjes en nog veel meer!

In de rubriek ‘Het nieuwe normaal in Dokkum’ nemen we een kijkje bij ondernemingen, organisaties of locaties om te vragen hoe ze omgaan met ‘Het nieuwe normaal’. Hoe bereid je je daarop voor? En wat is eigenlijk ‘Het nieuwe normaal’ in Dokkum? Deze editie is Hendrik Reitsma, bedrijfsleider van Albert Heijn Dokkum, aan het woord.

Onrust op de werkvloer
Op donderdagmiddag 12 maart j.l. keek Hendrik Reitsma, samen met collega Nanne van der Schaaf, vanuit het kantoor naar de persconferentie van minister-president Rutte en minister Bruins. Binnen een kwartier nadat de nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus bekend werden gemaakt, stond de supermarkt aan de Koophandel vol met klanten. “We hadden meteen het zaterdagmiddag gevoel: wat een topdrukte! Echt karren en karren vol werden ‘weg geroofd’ ”, vertelt Hendrik over die bewuste middag. “We konden weinig doen: Albert Heijn is een organisatie die zo ontzettend goed is ingericht, dat we niet hoefden bij te sturen qua inkoop of bijbestellingen. We moesten het loslaten. Alleen de producten die we via de lokale ondernemers in de winkel hebben liggen, konden we enigszins sturen.”

Vreemd koopgedrag
Nederland hamsterde massaal wc-papier, blikgroente en zeep. “Dat klanten dan ‘nee’ stonden te schudden bij hamsterende mensen en vervolgens de kar zelf ook vol hadden liggen. Voor Friese begrippen waren we hier erg ‘over de toeren’ en verkochten we van de conserven zelfs twee (!) keer zoveel als met kerst, al kwamen die heftige plunderfilmpjes niet uit Dokkum. De lege schappen wc-papier kunnen we trouwens wel verklaren, dat heeft te maken met de logistieke planning. Wc-papier neemt heel veel ruimte in de laadruimte van een vrachtwagen in, de logistiek planner van Albert Heijn kiest dan liever voor andere producten waar ook veel vraag naar was. En dus lag er minder wc-papier in de schappen, maar had dat niets met de voorraad van wc-papier op zich te maken. Al blijft het een vreemd verhaal natuurlijk dat mensen dat als eerste levensbehoefte zagen”, lacht Hendrik.

Winkelwagenreiniger
Voor klanten die een bezoek aan AH Dokkum brachten, werden een aantal maatregelen ingevoerd waarvan de meesten voor iedere supermarkt in Nederland golden. De ene supermarkt ging er creatiever mee om dan de andere: bij AH Dokkum werd een volautomatische winkelwagenreiniger geïntroduceerd. “Na een week of acht kwam Veenma Mechanisatie hierlangs en hebben we samen zitten brainstormen over een dergelijke machine. Veel mensen vonden het een vreemde investering ‘zo lang zouden we toch geen last hebben van corona?’. Nu maken we er al ruim twaalf weken gebruik van en zijn we er heel blij mee. Het scheelt ons enorm op de piekmomenten: we kunnen dan aan de klant denken in plaats van aan het desinfecteren van karren! Het helpt ons bij de continuering van de klantdoorstroom. En de klant heeft in twaalf seconden een schone kar, dat is sneller dan als je het zelf moet doen”, licht Hendrik toe.

Anderhalve meter
Sinds het begin van de corona uitbraak in Nederland dragen de werknemers van AH Dokkum een oranje hesje waarmee ze de klant om anderhalve meter afstand vragen. “Onbewust helpen ze wel”, denkt Hendrik. “We hebben hier in Noardeast Fryslân echt wel stappen gemaakt wat betreft het afstand houden. Ik voelde me soms net een schoolmeester die met z’n vingertje stond te wijzen. En voel me continue verantwoordelijk voor zowel de klanten als ons personeel. Zij hebben zich ook veel moeten aanpassen aan de coronamaatregelen. Het is mooi om te zien hoe iedereen meedenkt. Zo werkten onze oudere of kwetsbare werknemers op aangepaste tijden en stelden de jongeren, die thuiszaten van school, zich heel flexibel op.”

Begin augustus kreeg Dokkum te maken met een corona uitbraak onder de jongeren. “Precies de leeftijdscategorie van 80% van onze werknemers. Het was een wake-up-call voor ons allemaal”, aldus Hendrik die in die periode ’s nachts slechter sliep. “We hebben elk proces van het binnenkomen tot het naar huis gaan van onze werknemers, opnieuw tegen het licht gehouden en de bijbehorende maatregelen aangescherpt. Dat was voor de jongeren soms verwarrend. Ze mogen, net als op school, bij elkaar achterop de fiets hiernaartoe komen, maar hier gelden dan toch weer andere en strengere maatregelen. Als je dan met elkaar in gesprek gaat helpt het altijd om elkaar beter te begrijpen. Tegenover de klanten willen we door de hele winkel één lijn trekken, zonder uitzonderingen voor de jeugd.”

Alles draaiend houden
De afgelopen periode kreeg Hendrik er dus een heel aantal extra taken bij. Naast zijn dagelijkse werkzaamheden als bedrijfsleider is hij er nu ook verantwoordelijk voor dat klanten én medewerkers de winkel gezond verlaten. “Ik zou niet graag willen ruilen met de stress van bijvoorbeeld de horecaondernemers, en ik mag dus ook absoluut niet klagen… Toch moeten we hier in de supermarkt ook veel ‘slikken’ om de boel op een verantwoorde manier draaiende te houden. Wij staan ook altijd aan. Ook als we thuis zijn. De maatregelen veranderen zo snel, dat we continue aan het schakelen en bijsturen zijn. Veel brandjes blussen, noemen we dat. Dat maakt mijn baan ook weer heel interessant, je weet nooit hoe een dag verloopt.”

Naast dat de maatregelen allerlei beperkingen met zich mee brengen, biedt het ook weer nieuwe kansen volgens Hendrik: “Zeker! We hebben zoveel extra ruimte gecreëerd in onze winkel. Om op die manier naar je winkel te kijken dat bevalt me wel. Ook het contact met mijn collega’s is anders, de drempel om te bespreken hoe het met iemand gaat lijkt lager. Die open policyhadden we hier bij AH Dokkum al, toch zijn de gesprekken, ondanks de anderhalve meter, diepgaander.”

Toekomst
Voorlopig is het voor Hendrik en zijn team steeds opnieuw aanpassen aan de nieuwe of strengere maatregelen die voor de supermarkten gelden. Net als het dringende advies omtrent de mondkapjes. “Het is hier niet verplicht, maar het wordt wél gewaardeerd. Onze werknemers dragen ze nu allemaal, vooral om een statement af te geven tijdens de drukkere momenten in de winkel “, zegt Hendrik hierover. “Ik hoop dat we als Noardeast Fryslân gezond door deze periode komen, zonder al te veel verliezen op welk gebied dan ook. Dat we volgende zomer weer gezellig met elkaar het terras op kunnen. Ik gun iedereen dat we de knop weer wat vaker en meer uit kunnen zetten, onbekommerd met elkaar kunnen genieten!”